Auto invoeren uit Duitsland
Een tweedehands auto is een stuk goedkoper in het buitenland doordat je de APK enkel moet betalen op de huidige marktwaarde van het voertuig. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt en tot de aankoop bent overgegaan moet je je nieuwe bolide natuurlijk nog wel tot in Nederland krijgen. Staat de wagen niet al te ver in Duitsland dan kan je overwegen om hem zelf op te gaan halen en terug te rijden.
Hou hierbij echter wel rekening met het feit dat je dan een aangepaste verzekering nodig hebt, je kan niet zomaar even je kenteken verhangen. Wettelijk rij je dan rond in een voertuig zonder verzekering en kan de politie je auto zonder pardon aanslaan. Gelukkig bestaat er in Duitsland een systeem van transit platen en kan je op die manier veilig de baan op.
Staat de wagen echter wat verder dan kan je ook overwegen om hem door een firma te laten transporteren, dit is wat duurder maar geeft je minder kopzorgen. Deze firmas regelen immers ook de hele importprocedure voor je. Er komt immers wat meer bij kijken dan enkel maar de auto aankopen, je moet hem bij de douane natuurlijk ook mooi inklaren en de verschuldigde belasting betalen, en daar komt -zoals je wel had kunnen denken- ook wat papierwerk aan te pas.
Welke formulieren moet je allemaal hebben voor je bij de RDW en de belastingdienst (voor het betalen van de BPM) langs gaat?
- Fahrzeugschein I
- Farhzeugbrief II
- EU-übereinstimmungsbescheinigung
- Recent Keuringsbewijs van de TÜV (nog 2 jaar geldig in Nederland ook)
Vraag bij de verkoper dus steeds ook de nodige documenten op, zonder deze papieren is het onmogelijk om de wagen correct het land binnen te krijgen, en vraag ineens of er een nieuwe TÜV keuring gedaan kan worden. Hiermee ben je zeker dat de auto conform de normen is, maar daarbij komt ook nog dat dit EU formulier in Nederland ook nog twee jaar geldig is. Moet je niet dadelijk zelf weer langs de keuring te gaan.
Op het moment dat u dan de BPM in orde brengt ontvangt u dadelijk van de RDZ een kentekenbewijs en is het nog maar een kleine moeite om een kentekenplaat te laten aanmaken.